Ako sa obyvatelia Košíc stotožňujú s titulom „Európskeho hlavného mesta
kultúry“? Túto otázku som už veľa krát počula od mojich nemeckých známych. Najneskôr
od januára 2013 mesto zaplavuje žiara reflektorov svetových mediálnych javísk.
Na toľkú pozornosť ale mesto nie je zvyknuté. A zároveň ani na toľko kritiky.
Časť obyvateľov mesta zazerá na rozrobené mestské kultúrne „staveniská“ so sarkastickým pohľadom a zároveň sa ani nesnaží skrývať mierny úsmev na
svojich perách. Početné plagáty s nápisom „Košice – Európske hlavné mesto
kultúry“ zdobia šedé múry v centre mesta do výšky niekoľkých metrov. Vzbudzuje
to očakávanie niečoho veľkolepého. Je tu nádej, že aspoň jeden z pompézne definovaných
projektov, sa do konca „Kultúrneho roka“ aj dokončí – snáď sa to stihne ešte včas,
lenže dovtedy už budú davy turistov z mesta dávno preč.
Druhá polovica obyvateľov mesta pôsobí už menej pobavene. Kritický pohľad
zahraničia na projekt „Košice – Európske hlavné mesto kultúry“ je ponímaný ako
krivda a neobjektívnosť. Nuž a tento pocit sa do myslí i sŕdc obyvateľov zahniezdil
dosť hlboko. Zahraničné spravodajstvo je považované za tvrdé a nespravodlivé.
Západní novinári zneužívajú titul mesta - ich spravodajstvo neinformuje o historickom a kultúrnom bohatstve mesta. V
konečnom dôsledku sa žurnalisti zaujímajú len o nekontrolovateľne sa rozrastajúce
rómske getá v Košiciach a v jeho okolí.
Pritom ale mesto ponúka oveľa viac! Prvá písomná zmienka o Košiciach sa
datuje na rok 1230. Košický dóm Sv. Alžbety je najväčšia sakrálna stavba na
území Slovenska a je zároveň najvýchodnejšie situovanou stavebnou pamiatkou neskorej
gotiky v Európe. Košice – mesto, v ktorom v pokoji a mieri spolunažívali
Maďari, Slováci, Židia, Nemci, Rusíni. Mesto, ktoré seba vždy ponímalo cez svoju
multikultúrnu pestrosť. Prečo sa tí zo zahraničia chcú rozprávať len o
situácii “cigánov”?
Ak sa objektívne pozrieme na spravodajstvo o „Hlavnom meste kultúry” v
nemeckých médiách, jednoznačne vidíme, že príspevky sú plné „hrôzostrašných” správ
o Rómoch žijúcich v meste a hlavne o tých, ktorí sú z Luníku IX.
Spravodajstvo Tagesthemen
(Televízne noviny) sa 20. januára 2013, v deň oficiálnych slávností k zahájeniu
roku „Hlavného mesta kultúry” sa hovorí: „Slovenské mesto Košice je popri francúzskom
Marseille oficiálnym Európskym hlavným mestom kultúry (…). V okolí Košíc vládne
veľká bieda. Najbiednejší z biednych sú Rómovia.“
V Košiciach sa počet rómskeho obyvateľstva
odhaduje na 25 tisíc. Je to 10% mestských obyvateľov. Paneláky sídliska Luník
IX boli postavené koncom 1970-tych rokov a tým patri sídlisko k najnovším v
meste. Avšak domy, čo sú tak zničené ako tu, nachádzate v meste len málokde.
Chýbajúce okná, vyhorené dvere. Kopy smetia sa hromadia pred sivými betónovými
stavbami. Na sídlisku, ktoré bolo plánované pre 2400 obyvateľov, žije dnes
odhadom 7000 ľudí. Alebo aj viac. Presne sa to povedať nedá. Málokto má totiž
odvahu, tam ísť. V jednej domácnosti žije v priemere 12 až 14 osôb. Skoro
všetci obyvatelia Luníka IX sú rómskeho pôvodu. Na sídlisku je 498 bytov. Už roky
tu skoro nikto neplatí nájomné. Správa mesta natrvalo
odpojila Luník IX z inžinierskych sietí a nedodáva sídlisku pitnú vodu,
elektrinu a ani ho nevykuruje.
Ostrá kritika zaznieva aj z on-line vydania TAZ z 23.03.2013.
Zaoberá sa problematikou vytvárania rómskych get. „Na Luníku IX omietky z
priečelí domov už dávno opadali, ale ako sa jednoznačne javí, Košiciam – Európskemu
hlavnému mestu kultúry - ktoré je tak hrdé na svoju mnohonárodnostnú pestrosť,
je zrejme úplne ľahostajné, že sa v strede mesta odohráva tragédia, ktorá
zahanbuje celý mestský kultúrny marketing.“
Ja osobne si ale myslím, že obyvatelia Košíc sa k situácii s Rómami vôbec
nestavajú ľahostajne. Hovoriť o nej hovoria ale neradi. V tomto duchu sa
vyjadruje v rozhovore pre televízne spravodajstvo na 3sat aj viceprimátorka mesta, pani Renáta Lenartová.
Bezradnosť obyvateľov so situáciou sa odzrkadľuje aj v absurdnosti návrhov na jej
„riešenie”. Patria k nim – deportácia Rómov do Indie, už čiastočne realizovaná dobrovoľná
sterilizácia rómskych žien za peňažnú odmenu, ako aj návrh jednej miestnej
obyvateľky – „Najlepšie by bolo na Luník IX zhodiť bombu!”
Košické obyvateľstvo ale pravdepodobne dúfa, že problém sa onedlho vyrieši
sám od seba. Každý rok mnoho rodín opúšťa geto a vydáva sa hľadať lepšie
životné podmienky v západnejších krajinách Európskej únie. Pani riaditeľka Anna
Koptová vyučuje vo svojej škole deti takmer výhradne z Luníka IX. Hovorí o tom,
že v priebehu posledného školského roku jej triedu opustilo 6 rómskych detí. Obľúbené ciele rodín sú Dánsko, Švédsko, Holandsko, Anglicko a Nemecko. „Rómsky
problém” je už dlhodobo problémom európskym.
Ak sa v rozhovore s Košičanom spýtam, či má nápad, čo podniknúť proti
chudobe, chýbajúcemu vzdelaniu a nespútane vyčíňajúcej nezamestnanosti medzi
Rómami, náš dialóg zažíva veľmi rýchly emotívny zvrat a zmenu. Diskusia sa potom
vždy ukončuje vyrozprávaním negatívneho osobného zážitku s jedným rómskym
spoluobčanom. Na konci takéhoto rozhovoru musím ale aj ja pripustiť: cítim sa bezmocná.
Zahraniční novinári, ako i ja osobne, máme na situáciu samozrejme len náš
pohľad z perspektívy vonkajšieho pozorovateľa. Je to obmedzený náhľad
na problém, ktorý má dlhú históriu. V rýchlosti sa nechať previesť cez Luník IX
a tam nafilmovať chudobu, je samozrejme veľmi plakatívne a v médiách veľmi pôsobivé
a zároveň aj účinné riešenie. Dokázať sa ale k téme priblížiť z rôznych uhlov
pohľadu, je už o niečo zložitejšie.
O životných podmienkach ľudí, čo tam žijú, nevieme skoro nič. Nie sme v
rodičovskej poradni a neprizeráme sa a zároveň nevieme ani posúdiť, ako si
predstavuje neplnoleté rómske dievča, ktoré nemá občiansky preukaz, ktoré nemá
ani kartu zdravotného poistenca a je ešte k tomu vo vysokom štádiu tehotenstva,
svoju prvú návštevu u gynekológa.
My, zahraniční novinári, sme na tom finančne úplne inak. Je pochopiteľné,
že nedokážeme posúdiť, ako sa dá hospodáriť a prežiť s 200 eurovým mesačným
dôchodkom, ktorý ľudia dostávajú po 40-tich odpracovaných rokoch. My nemusíme
stáť v rade na sociálnom úrade a prizerať sa, keď sa objavia
nezamestnaní rómski rodičia s kŕdľom detí a v pokladni pred nami
skasírujú dávky sociálnej podpory.
A nie, nás zahraničných novinárov v priebehu našej krátkej cesty
cez Východné Slovensko ani náhodou neokradli prefíkaným a úkladným
spôsobom rómske detičky a to počas toho, čo na nás hľadeli svojimi nevinnými a
prenikavými očkami.
Nuž ale aj my, zahraniční, vidíme a vnímame do dymu sa haliace
usadlosti na okrajoch dedín a vidieckych miest, vidíme kopiace sa smetie,
v ktorom Rómovia žijú. Vidíme diery v múroch a stenách domov,
ktoré Rómovia (snáď vedome?!) vypálili. Preľakneme sa, keď zisťujeme, že už aj
dieťa v škôlke si myslí, že tvrdenie, že „všetci Cigáni smrdia a sú asociálni“,
je pravdivé. Ako môžeme ale v takomto prípade odvrátiť zrak a tváriť
sa, že nič nepočujeme?
Nie v neposlednom rade práve nám naskakuje husia koža práve nás – nemeckých novinárov – keď sa
stretávame so spoločensky akceptovaným rozlišovaním medzi „Bielymi“ a „Cigánmi“.
Tieto ako aj podobné etnické pomenovania sa žiaľ používajú s
takou každodennou prirodzenosťou, že obyvatelia Košíc ich už ani nevnímajú.
I v tomto prípade je „cudzí pohľad“ nevyhnutný, napriek tomu, že niekedy spôsobí bolesť.
„Košice – Európske hlavne mesto kultúry“ ponúka jednu platformu aj pre
Rómov. Ich zapojenie do kultúrneho programu výrazne prekračuje hranice
obligátnych hudobných vsuviek. O tom svedčí výstava fotografií „The Real People“. Na portrétoch vidieť známych i neznámych
košických spoluobčanov rómskeho pôvodu.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára