Nedávno som sa uprostred pešej zóny v Košiciach náhodou zoznámila s Jiřím Svestkom, galeristom britského sochára a výtvarného umelca Tonyho Cragga.
Galerista so sivým melírom a nápadnými okuliarmi mal trochu naponáhlo, narýchlo mi však vysvetlil, že sa ponáhľa na otvorenie výstavy Tonyho Cragga v Kunsthalle/Hale umenia. Na vernisáž príde aj samotný umelec, prezradil pán Svestka a zmizol.
Na toto otvorenie sa čakalo celé mesiace. Kunsthalle/Hala umenia Košice (HUK) je jedným z kľúčových projektov roka Európskeho hlavného mesta kultúry. Sedem miliónov eur stála premena starej krytej plavárne na multifunkčnú výstavnú halu, ktorá bola roky mimo prevádzky. Termín otvorenia sa viackrát presúval. Na začiatku rekonštrukčných prác vlani v lete firma OHL ŽS oznámila, že urobí všetko pre to, aby bola prestavba hotová do konca roka 2012. Krátko nato bolo jasné, že 5-mesačný harmonogram nie je realizovateľný, pretože vyvstal statický problém s klenbou a hrozilo jej spadnutie. Nový termín dokončenia sa posunul na jar 2013.
V máji 2013, kedy bol rok hlavného mesta kultúry v plnom prúde, tu však bolo jednoznačne viac počuť bagre, ako pouličných muzikantov. Parky, Kasárne Kulturpark, ako aj Kunsthalle sa skrývali za kopami hliny a boli ohradené páskou. Kritika miestnych médií bola čoraz ostrejšia a občania Košíc s nevôľou pozorovali, že turistom v slovenskom hlavnom meste kultúry môžu zatiaľ prezentovať jedine staveniská.
Na toto otvorenie sa čakalo celé mesiace. Kunsthalle/Hala umenia Košice (HUK) je jedným z kľúčových projektov roka Európskeho hlavného mesta kultúry. Sedem miliónov eur stála premena starej krytej plavárne na multifunkčnú výstavnú halu, ktorá bola roky mimo prevádzky. Termín otvorenia sa viackrát presúval. Na začiatku rekonštrukčných prác vlani v lete firma OHL ŽS oznámila, že urobí všetko pre to, aby bola prestavba hotová do konca roka 2012. Krátko nato bolo jasné, že 5-mesačný harmonogram nie je realizovateľný, pretože vyvstal statický problém s klenbou a hrozilo jej spadnutie. Nový termín dokončenia sa posunul na jar 2013.
V máji 2013, kedy bol rok hlavného mesta kultúry v plnom prúde, tu však bolo jednoznačne viac počuť bagre, ako pouličných muzikantov. Parky, Kasárne Kulturpark, ako aj Kunsthalle sa skrývali za kopami hliny a boli ohradené páskou. Kritika miestnych médií bola čoraz ostrejšia a občania Košíc s nevôľou pozorovali, že turistom v slovenskom hlavnom meste kultúry môžu zatiaľ prezentovať jedine staveniská.
O to väčší bol nával v deň otvorenia Kunsthalle minulú stredu, 3. júla. Všetci prišli – s výnimkou Tonyho Cragga.
Spolu s ďalšími dvoma zahraničnými umelcami patrí Tony Cragg k prvým, kto vystavuje v košickej Hale umenia. Radí sa medzi popredných a najodvážnejších sochárov súčasnosti a za svoje diela získal početné medzinárodné ocenenia, ako napríklad Turner Prize 1988 a Praemium Imperiale 2007. Rodený Liverpoolčan žije a pracuje od roku 1977 vo Wuppertale a donedávna bol rektorom Akadémie umenia v Düsseldorfe. Niet pochýb o tom, že Tony Cragg je veľká hviezda novej Haly umenia. V ten večer však po ňom nebolo ani stopy.
Keď som v deň otvorenia po prvýkrát vstúpila do čerstvo zrekonštruovanej haly, zvedavo som načúvala reakciám návštevníkov. Kým ešte hala nebola dokončená, veľa sa o nej hovorilo, písalo a kritizovalo; čo hovoria ľudia teraz?
Ak odhliadnem od elektronickej hudby, ktorá v hale znie, spočiatku tu vládne pozoruhodné ticho. Je to dobré znamenie? Podobné obozretné ticho vládne po dlhej túre, ktorá človeka odmení ohromnou panorámou. Potom začujem prvú, takmer váhavú poznámku grafika, ktorého poznám: „Som skutočne prekvapený. Z trojrozmerných animácií sa síce dali vytušiť priestory haly umenia, ale tak pôsobivo som si to naozaj nepredstavoval.“
Áno, výstavná plocha je pôsobivo veľkorysá, pričom sa zachovalo nemálo prvkov bývalej plavárne. Stojím na špičkách na siedmom schodíku a dívam sa hore na štartovacie bloky na okraji bazéna. Môj pohľad zablúdi ponad 25-metrový bazén až k presklenej stene, ktorá umožňuje výhľad na jagavý tyrkys vonkajšieho bazéna.
V prázdnom betónovom bazéne, ako aj v bočných krídlach vyniká niekoľko skulptúr sochára Tonyho Cragga. Nespočetné nádoby z mliečneho skla sa takmer strácajú na sivom podklade, až sa zdá, akoby plávali na vode.
Kunsthalle v Košiciach prezentuje diela súčasných slovenských a zahraničných umelcov. Na rozdiel od múzeí nebude vlastniť vlastnú zbierku. Popri meniacich sa výstavách umenia sa tu majú konať aj multimediálne podujatia, divadelné a tanečné predstavenia. Predstavujem si halu v tme, ako v nej zažiari svetelná show. Návštevníci sa zišli okolo bazéna. Tanečnice v trblietavých modrých šatách sa zvŕtajú po prázdnom bazéne pri dramatickej husľovej hudbe a elektronických beatoch.
Tony Cragg sa na otvorení vlastnej výstavy neukázal. Povráva sa, že pánovi - ročník 1949 - je v Košiciach jednoducho príliš horúco. Jiří Švestka mi prezrádza pravý dôvod jeho neprítomnosti: „Tony si myslí, že po Louvri nemôže predsa vystavovať v plavárni.“ Český galerista to hovorí s povzdychom, s prekríženými rukami a slovo p-l-a-v-á-r-e-ň zvláštne rozťahuje. Švestka pôsobí vyčerpane; zrejme má za sebou týždeň neúspešného presviedčania. Skutočne by výstava v novej Kunsthalle vo vypustenom krytom bazéne uškodila renomé slávneho umelca? Jiří Švestka myká plecami.
Tak či onak, Tony tu nie je. Pravdepodobne pracuje vo svojom wuppertálskom ateliéri na novej soche z plastu, skla alebo kovu. Ja som v každom prípade nadšená novými priestormi. Košice majú vlastnú Kunsthalle/Halu umenia, nateraz prvú a jedinú svojho druhu na území Slovenska.
Kunsthalle/Hala umenia Košice je otvorená šesť dní v týždni, denne okrem pondelka od 11:00 do 18:00. Vstup je do 25.8.2013 zdarma. Viac informácií na Homepage.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára